Barnet

Barnet spelades på Kulturcentrum i Sandviken

13/2 

BARNET

Jag lärde känna Linda Forsman när jag gjorde en intervju med henne inför en dansföreställning i trädgården på Matsesgården. Jag minns att jag och Linda och Kerstin Abrahamsson (som är en av dansarna i Barnet) satt och pratade om konst, dans och kultur i Galleri Klingbyggningen på Matsesgården - och hur intervjun liksom gled över i ett samtal. Ett sådant samtal man har alltför sällan. Då fanns ännu inga planer på samarbete men kanske ändå att ett frö började gro någonstans.


Ett år senare började vi arbeta med Barnet. Barnet är en cirka en timme lång dansföreställning, varvad med min läsning ur min roman i fyra korta akter. Den tar sin utgångspunkt ur min debutroman "Den korta stund". Dansare är Linda Forsman, Kerstin Abrahamsson, Maria Påhls och Rebecka Carlsson. Föreställningen lyfter fram närliggande historia ur ett kvinnligt, lokalt perspektiv men handlar också om förlust och sorg. 


Hösten 2020 började vi repetera Barnet i Stjärnsunds Folkets Hus. Det var spännande att se hur det vi planerat och funderat fram började ta form. Hur vi tillsammans hittade partier vi ville lyfta och hur det sedan blev till en egen berättelse. Och framför allt var det en speciell upplevelse att se hur det jag suttit "på min kammare" och skrivit nu tolkades i modern dans. 


Pandemin satte stopp för premiären med bara någon dags varsel. Då var premiären tänkt att hållas på Konsthallen Meken i Smedjebacken.


Nu blev det i stället premiär ett år senare och den här gången på Folkets Hus i Hofors, vilket jag som är född och uppvuxen på orten är mycket glad och stolt över.


Första helgen i februari spelades Barnet i Sandviken och i maj på Ekerö, i Stockholm. 



Bilder från repetitionerna  av Barnet


244763845_396883088575090_2195132026555940466_n
244978489_385921219788930_6710122996818716684_n
244423179_306678460791246_8948194005330425096_n
Linda, Kerstin, Matilda
Kerstin
Kerstin3
Matilda
Matilda2



"Modern dans blir inte sällan allt för abstrakt för att nå ut till fler än de specialintresserade. Men här blir det så bra! Lena de Veens precisa och målande språk förstärks och växer ut i rummet. Dansarna fångar berättelsens känsla i kroppen, tecknar en betydelsefull rörelse, griper tag med ett ansiktsuttryck. Det är vackert, suggestivt och berörande. De fyra dansarna flödar över scenen med lätthet och skicklighet, understödda av den filmiska och stämningsrika musiken."


Max Hebert, Arbetarbladet


"Texten berättar om den tunna hinnan av trygghet som när som helst kan slitas bort.

Det ska väl bli någon råd, ropas i den framvällande dimman, storlommen svarar. Dansen är en djupare dimension av texten, drömsk mellan motstånd och lätthet och bär också fram naturens läkande kraft."

Camilla Dahl, Gefle Dagblad